تاريخ : شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ | ۳:۵۴ ب.ظ | نویسنده : گزارشگر: هوشنگ قاسمی
رستم برای نجات کیکاووس به سوی مازندران حرکت می کند برای این که زودتر به مقصد برسد بیراهه برمی گزیند که با هفت آفت روبرو می شود . در خان نخست به هنگام خواب ، شیری قصد وی می کند که رخش شیر را هلاک می کند در خان دوم تشنگی بر او مستولی می گردد که به هدایت میشی به چشمه ای می رسد و  از تشنگی می رهد در خان سوم اژدهایی در برابرش قرار می گیرد که به دست او کشته می شود در خان چهارم زنی جادوگر قصد فریبش دارد که به دست رستم کشته می شود در خان پنجم اولاد دیو ، در خان ششم ارژنگ دیو به مقابله رستم درمی ایند و در خان هفتم رستم با کشتن دیو سپید شاه ایران را نجات می دهد .

يكي از داستان هاي اساطيري شاهنامه  ،داستان رفتن كيكاووس به مازندران و شكست او و يارانش از ديو سفيد و سپس زنداني شدن او و عده اي از پهلوانان ايراني و كور گشتن آن ها ، و بعد گذشتن رستم از هفت خان و پيروزي بر ديو سفيد و نجات شاه وسربازان  و

 بينا كردن آن ها  به وسيله چكاندن خون جگر ديو سپيد در چشم آنان  است كه جنبه رمزي آن چنين است .   

كيكاووس : نماد نفس پابسته به امور دنيوي /   زال كه او را از رفتن به مازندران نهي مي كند : نماد عقل / ديو سپيد : نفس اماره

زندان : دنياي خاكي /   رستم : پير و مرشد كه هفت مرحله سير و سلوك را طي كرده  و رياضت كشيده /  به دست آوردن جگر ديو سپد : كسب قدرت معنوي از طريق كشتن نفس اماره و....رستم يعني پير و مرشد ، چشمان سالكان طريق    را بر حقايق مي گشايد و آن ها را از چاه سياه تعلقات دنيايي مي رهاند و...

سنايي از اولين كساني بود كه در ماجراي رستم و ديو سپيد ، تصوير غلبه سالك عارف را بر نفس اماره و جنبه حيواني وجود خود مي بيند و اشاره او به اين داستان ناشي از چنين برداشتي است .

                                  تا برون ناري ( نياري )  جگر از سينه ديو سپد                                             چشم كورانه نبيني روشني زان توتيا           

رستم پس از كشتن ديو سپيد و چكاندن خون جگر ش در چشم كيكاووس و سربازان  – كه به دست ديو سپيد اسير و كور شده بودند – آنان را بينا كرد     

 سنايي در پرتو بينش عرفاني از ماجراي رستم و ديو سپيد ، معناي عرفاني دريافته است  . 

داستان هاي شاهنامه به ويژه بخش اساطيري آن به علت اعمال  خارق العاده  قهرمانان و شخصيت هاي اساطيري و نيز وقايع عجيب گاهگاهي تفسير شده است خود فردوسي مي گويد :

تو اين را دروغ و فسانه مدان                                                                                              به يك سان روش در زمانه مدان               /                                                                            ازو هرچه اندر خورد با خرد                                                                                                 دگر بر ره رمز  معني برد